Antwoorden op de vragen van de jury van Renew the Book – dd 5-2-2021

1. Wat gaat Boek.nl anders doen dan Bookarang heeft gedaan?

2. Is het realistisch en haalbaar dat Boek.nl dit voor elkaar krijgt?

3. Maak met video een overtuigende, aantrekkelijke, verhelderende en visuele pitch van 1 minuut over jouw inzending.

4. Is gepeild of en hoeveel uitgevers hiervoor zouden willen betalen?

5. Wat de geschatte doorlooptijd is: stel een uitgever heeft een leverbaar fonds van 1.000 titels, hoe lang duurt het verrijken daarvan?


Ad 1: Wat gaat Boek.nl anders doen dan Bookarang heeft gedaan?

Bookarang concentreert zich op de inhoudelijke analyse van boeken met behulp van kunstmatige intelligentie. Zoals Frederique Schut zegt: ‘dat proces kan altijd beter, geraffineerder want het veld van kunstmatige intelligentie is continu in beweging.’ Vervolgens koppelt Bookarang voor verschillende partijen in de boekenmarkt de gevonden boek-soorten vooral aan bepaalde lezersprofielen (bv BoekTipper en Boekbot). Zie o.a. de video van Bookarang

BoekThema maakt ook van ‘mining’-technieken gebruik om het karakter van boeken te ‘definieren’ maar combineert dat vervolgens met Thema en Graph-technieken om de betreffende boeken te verbinden met andere boeken, meer dan met ‘soorten van lezers’ of genres van boeken. Die ‘vrije’ combinatie-techniek kan resulteren in verrassende vondsten (serendipiteit). Daarbij maakt BoekThema gebruik van de internationale standaard van Thema waardoor het onderzoeks- en ontwikkelproces is ingebed in een goed te controleren en ‘duurzame’ omgeving die lange termijn profijt belooft.


Ad 2: Is het realistisch en haalbaar dat Boek.nl dit voor elkaar krijgt?

Het is het streven van BoekThema om het gebruik van Thema bij alle daarvoor in aanmerking komende partijen in het boekenvak te bevorderen, te beginnen bij de uitgevers. Dat kan ons inziens door de toekenning van Thema aan nieuwe en oude titels eenvoudiger en goedkoper te maken dan dat op dit moment het geval is. Een garantie dat dit proces zich snel en succesvol zal ontwikkelen is door ons niet te geven, maar wel kunnen wij maximale transparantie en verslaglegging aanbieden tijdens het proces. In alle gevallen zal hierdoor de aandacht voor Thema toenemen. Het project is dan ook geen kwestie van ‘alles of niets’. Ook een deel-vervulling van de verwachtingen zijn de investering meer dan waard. Het project biedt in alle gevallen een redelijke prijs-kwaliteit-verhouding.


Ad 3: Maak met video een overtuigende, aantrekkelijke, verhelderende en visuele pitch van 1 minuut over jouw inzending:

De BoekThema-Generator op de Waddenzee


Ad 4: Is gepeild of en hoeveel uitgevers hiervoor zouden willen betalen?

Onze ‘peilingen’ bij uitgevers wijzen op grote terughoudenheid om in efficiĆ«ntere en betere Thema-toekenning te investeren. Dat is ons inziens enerzijds te wijten is aan onbekendheid met de rijke mogelijkheden van Thema als marketing-instrument en anderzijds aan afschrikking door werkelijke of veronderstelde hoge kosten van hulp bij implementatie van toekenningssystemen. Zoals het ook even heeft geduurd voordat alle uitgevers bereid waren om te betalen voor een isbn voor hun boektitels, zo geldt dat ook voor Thema-toekenning, zeker omdat er uitgevers zijn die het zelf kunnen doen – of denken dat ze dat kunnen, maar het uitvoeren vaak geen prioriteit geven.


Ad 5. Wat de geschatte doorlooptijd is: stel een uitgever heeft een leverbaar fonds van 1.000 titels, hoe lang duurt het verrijken daarvan?

Het antwoord op deze vraag zal variĆ«ren naarmate het project vordert. In het begin zal het toekennen van Thema-codes aan grotere groepen titels meer tijd kosten door het grotere aantal. Maar door het zelflerende karakter van de ‘mining’methode, zal dit proces steeds sneller gaan bij het verwerken van meer titels. Ons inziens kan juist hierdoor Renew the Book het verschil maken door die eerste en dus kostbare fase te ondersteunen.